marketing components on pieces of paper on blue

Na czym polega marketing sieciowy – teoria i praktyka

Na czym polega marketing sieciowy? Skrywa się on pod różnymi nazwami. Nazywany jest Multi Level Marketingiem (MLM), czyli marketingiem wielopoziomowym, a także biznesem relacji. System polega na wykorzystaniu sprzedaży bezpośredniej. Dowiedz się więcej!

Żeby zrozumieć, na czym polega marketing sieciowy, należy rozłożyć drogę towaru na czynniki pierwsze. Firmy, które decydują się dystrybuować swoją ofertę w modelu MLM docierają bezpośrednio do potencjalnych klientów.

Dystrybutorem może stać się praktycznie każda pełnoletnia osoba, która zechce zaangażować się w działanie takiego systemu. Podstawowym elementem marketingu sieciowego jest budowanie struktur sprzedawców, którzy zajmują się rozprowadzaniem towaru. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się na czym polega marketing sieciowy?

Jak w praktyce działa MLM?

Dzięki temu, że firma decyduje się oprzeć sprzedaż na sieci dystrybutorów, może zrezygnować z klasycznych sposobów reklamowania swoich produktów. Marketingiem zajmują się sprzedawcy, którzy chcąc otrzymać prowizję, muszą wygenerować obrót. Firma znacznie obniża w ten sposób koszt pozyskiwania klientów.

Niestety system ten ma również swojej wady. W związku z tym, że to liderzy rekrutują sprzedawców, to marka musi się liczyć, z tym że nie może weryfikować ich przydatności. W teorii nie jest to dużym problemem, ponieważ firma nie ponosi kosztów zatrudnienia takiego pracownika. Sprzedawca pełni jednak rolę wizytówki firmy. W związku z tym niektóre osoby mogą działać na niekorzyść marki, wykazując się brakiem profesjonalizmu.

Takie sytuacje bywają bardzo częste, ponieważ każdemu liderowi zależy na jak najszybszym zbudowaniu swojej struktur. W związku z tym nie selekcjonują oni kandydatów, a przyjmują do swoich struktur każdego. Niestety w takich sytuacjach dochodzi do kontaktu nieprzeszkolonego sprzedawcy z klientem. Może to mieć różne negatywne następstwa.

Jednym z częściej występujących problemów jest nieuczciwość sprzedawców. Z racji na to, że nie są oni formalnie zatrudnieni, mogą wprowadzać klienta w błąd, licząc na większą sprzedaż. Oszukany klient będzie miał w konsekwencji bardzo złe zdanie o całej marce. Wynika to często z tego, że zachęca się nowych kandydatów bardzo wysokimi zarobkami, których oni nie są w stanie osiągnąć. W konsekwencji dopuszczają się mniej uczciwych zabiegów, aby poprawić swoją sytuację finansową.

Już wiesz, na czym polega marketing sieciowy. Nie jest to system idealny. Ma swoje wady, które mogą wpłynąć na prosperowanie firmy. Jest jednak bardzo ciekawym narzędziem, które pozwoli zapewnić szybki rozwój marki.

Blog Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *